Advertentiepositie

De positie van uw Admarkt Topadvertentie wordt bepaald door een combinatie van de Klikprijs (CPC) en het Klikpercentage (CTR). Op basis hiervan behaalt u een score. Scoort u hoog, dan staat u hoog.

Uw advertentie bovenaan?

Per advertentie stelt u een CPC in. Op basis van de populariteit van uw advertentie en de CPC van andere adverteerders, wordt een indicatie gegeven van de CPC die nodig is om op de eerste pagina te staan. De bezoekersaantallen en hoeveelheid advertenties op Marktplaats verschillen per moment: en daarmee ook de Klikprijs die nodig is voor pagina 1.

Het is aan u om te bepalen of u op de eerste pagina wilt staan. Wellicht bent u wel tevreden met pagina 3 omdat u voldoende kliks krijgt tegen een lagere Klikprijs. Als u de hoogste CPC van een rubriek heeft ingesteld, maar u heeft een lage CTR, dan kan het zijn dat u toch niet bovenaan de eerste pagina verschijnt.

Wilt u op de eerste pagina van de rubriek staan? U kunt:
- de Klikprijs verhogen
- uw advertentie verbeteren en daarmee het Klikpercentage.

Lees de 6 gouden tips voor een goede advertentie.

Voorbeeld

Uit onderstaand voorbeeld kunt u opmaken dat Adverteerder 3 met de laagste Klikprijs en het hoogste Klikpercentage de hoogste score heeft behaald en dus bovenaan komt te staan.

CPC CTR score
Adverteerder 1 € 0,05 2% 0.10
Adverteerder 2 € 0,03 2% 0.06
Adverteerder 3 € 0,02 6% 0.12

De bezoekersaantallen en hoeveelheid advertenties op Marktplaats verschillen per moment: en daarmee ook de Klikprijs die nodig is voor pagina 1.

Lees ook pagina 3 & 4 van de handleiding ‘zo werkt het’.