De positie van uw advertentie

Als u met Admarkt wilt adverteren op Marktplaats hebt u de mogelijkheid om zelf te beïnvloeden op welke pagina uw productadvertentie wordt getoond. Deze positie wordt namelijk bepaald op basis van de door u ingestelde prijs per klik (CPC) en het klikpercentage (CTR). Marktplaats stelt op basis van deze twee gegevens een score vast. Hoe hoger de score, hoe hoger uw advertentie.

CTR en Populariteit

resultaten

Het aantal keer dat uw advertentie zichtbaar was/ het aantal klikken op uw advertentie = CTR

Als uw advertentie veel bekeken wordt door de bezoekers van Marktplaats.nl heeft dat een positief effect op uw positie. Het is goed mogelijk dat u voor uw advertentie een lagere CPC heeft ingesteld dan een concurrent, maar uw advertentie toch boven die van een concurrent staat omdat uw advertentie populairder is!

CPC

De prijs die u per klik wilt betalen stelt u zelf in als uw de advertentie aanmaakt. U krijgt dan direct een inschatting te zien van:

  • De positie van uw advertentie
  • Hoe vaak uw advertentie wordt gezien in de advertentielijsten
  • Hoe vaak er wordt doorgeklikt naar uw advertentie
  • Het aantal keer dat er naar uw website wordt doorgeklikt

Wat u per klik wilt betalen is aan u om te beslissen. Het kan zijn dat een vertoning op pagina 3 van de advertentielijsten voor u ook al voldoende resultaat kan brengen omdat u voldoende kliks en zichtbaarheid krijgt tegen lagere kosten.

Score

Om de positie van uw advertentie te bepalen worden scores berekend op basis van de CTR én de CPC. Zie het voorbeeld hieronder:

cpc-ctr

Adverteerder 3 betaalt per klik het minste, maar heeft toch de beste positie. Dit komt doordat de advertentie van die adverteerder populairder is dan die van de andere adverteerders.

Wilt u uw positie verhogen, dan kunt u twee dingen doen:

Wilt u meer weten over advertentieposities, bekijk dan ook pagina 3 en 4 van de handleiding.